|
||||||||
|
De Amerikaanse muzikante en mulit-instrumentaliste Rachel Goodrich uit Miami, Florida trok begin dit jaar de opnamestudio in met de instrumentalisten Jon Shaw op basgitaar, Rose Droll op piano en Joe Russo op drums om haar 8 nummers en amper 19 minuten durende EP “Once Before” op te nemen. Ze kregen daarbij voor enkele nummers nog extra instrumentale hulp van Joe Gullace op trompet en Kevin Kendrick op vibrafoon en met Chris Harford en Jon March als producers. Rachel Goodrich debuteerde op plaat in 2008 met een eerste EP “Homemade” en het eerste volwaardige album “Tinker Toys” dat in 2011 een vervolg kreeg met een titelloze naar haarzelf vernoemde plaat. Een jaartje later volgde een derde album “Apple Juice + Whiskey” en in 2014 was er ook nog de plaat “Baby, Now We’re Even”. Dit minialbum “Once Before” zou dus wel eens de voorbode kunnen zijn voor een binnenkort volgende full-cd. Rachel Goodrich heeft haar sound doorheen de voorbije jaren steeds meer laten evalueren in de richting van de jazzmuziek waarbij haar zelfgecomponeerde liedjes meer en meer beïnvloed werden door klassieke jazz die ze door een subtiele mixing met andere muziekstijlen een wat modernere touch heeft meegegeven. Als eerste single uit dit minialbum opteerde ze voor de openingstrack “Why Do We Fall In Love?” die u op de bijgevoegde audiovideo kunt beluisteren. De acht tracks zijn allemaal zeer korte stukjes muziek die variëren tussen 1 minuut en 46 seconden en maximum 3 minuten en 8 seconden, in totaal dus nog geen 20 minuten jazzy sfeermuziek. Qua thematiek worden de gekende onderwerpen aangeroerd met voornamelijk de liefde die centraal staat in de liedjes “Love You Still”, “When You Know, You Know”, “For You” en het dromerige slotnummer “Dreamland”. Maar ook de gevoelens na een relatiebreuk worden bezongen in het over eenzaamheid handelende “The Moon” en in het emotionele en intimistische “Why Do We Fall In Love?” dat heel knap in een door gitaarklanken gedomineerde jazzkleedje werd gearrangeerd. Klassieke jazzswing krijgen we te horen in het zwoel gezongen nummer “You Don’t Own Your Swing” dat ook een heel mooie trompetsolo herbergt, een instrument dat we daarna ook prominent te horen krijgen in de song “Art Deco Town”. (valsam)
|